VI Ogólnopolska Konferencja “Problemy jakości powietrza wewnętrznego w Polsce”

- tematy przewodnie
Jakość powietrza w budynkach edukacyjnych -
edukacja społeczeństwa dla dobrej jakości powietrza

15 - 16 listopada 2001 r. Warszawa


[powrót do VI konferencji], [otwarcie], [program], [dzień pierwszy], [dzień drugi],
[publikacje], [wystawcy], [zdjęcia]

Wprowadzenie


 

Zebraliśmy się na 6 z kolei Konferencji Problemy jakości powietrza wewnętrznego w Polsce. Gdy 10 lat temu spotykaliśmy się po raz pierwszy, inspirowani działalnością międzynarodowych organizacji, stanęliśmy przed zadaniem tworzenia w Polsce zrębów nowej dziedziny naukowej. Okazało się, że rozproszona dotąd wiedza z zakresu techniki, fizjologii, chemii, medycyny w sposób wszechstronny opisywać może współzależność człowieka, otaczającego środowiska oraz techniki.

Kolejne konferencje przynosiły nowe informacje i nowe doświadczenia. Grono uczestników systematycznie rosło a profil zawodowy osób uczestniczących stawał się coraz szerszy. Od początku staraliśmy się, aby poruszane w dyskusji tematy mogły być upowszechniane za pośrednictwem wydawanych materiałów - początkowo w formie skryptowej, a już od trzeciej Konferencji w postaci wydawnictwa książkowego.

Interdyscyplinarna wymiana poglądów, szeroki zakres poruszanej w dyskusji ważnej problematyki oraz duże zaangażowanie dyskutantów w poszukiwanie dróg rozwiązywania istotnych problemów sprawił, że podjęliśmy w 1999 roku decyzję o organizacji konferencji dwudniowych, przy czym 1 dzień zostaje poświęcony wybranej, wiodącej tematyce.

Dwa lata temu za aktualny i ważny temat uznaliśmy problem wpływu zabiegów termomodernizacyjnych na pogorszenie jakości powietrza wewnętrznego, wynikające z niedostatecznej wymiany powietrza. W dyskusji zwracano wielokrotnie uwagę na niedostatki rozporządzeń dotyczących termomodernizacji, szczególnie na brak modułu pozwalającego oceniać efektywność poprawy sposobu dostarczania powietrza do pomieszczeń. Zgłaszane uwagi przyczyniły się w dużej mierze do podjęcia prób rozszerzenia podstawa legislacyjnych w tej dziedzinie.

Liczne doniesienia prasowe o złej jakości powietrza w szkołach i przedszkolach, własne badania w wielu placówkach warszawskich oraz informacje o podejmowanych programach międzynarodowych, potraktowaliśmy jako sygnał do podjęcia dyskusji na ten temat. W czasie obecnej konferencji jako wiodący potraktowano, więc problem poszukiwania dróg poprawy stanu jakości powietrza w budynkach służących edukacji dzieci i młodzieży.

Duże zainteresowanie uczestników konferencji tą problematyką sprawiło, że otrzymaliśmy wiele referatów ilustrujących różne aspekty tego zagadnienia, które po raz pierwszy w dotychczasowej historii konferencji wydane zostały jako materiały konferencyjne (niezależnie od przewidywanego w roku przyszłym wydawnictwa książkowego). Stało się to możliwe dzięki finansowemu wsparciu ze strony Departamentu Architektury, Budownictwa, Geodezji i Kartografii MRRiB.

Mimo, że Konferencja nie ma możliwości bezpośredniego oddziaływania prawnego, coraz częściej postrzegana jest w różnych gremiach jako ważny ośrodek opiniotwórczy. Wyniki prowadzonej w tej sali dyskusji mogą okazać się ważne i przydatne przy formułowaniu koniecznych do podjęcia zadań. Przy tek licznym, jak widać na sali gronie osób zainteresowanych problematyką jakości powietrza w szkołach, pojawia się i odpowiedzialność - bo jeżeli nie my to kto?

Musimy więc pamiętać o tym, że najbardziej istotną rolę wdrożeniową odegrać możemy i powinniśmy my wszyscy w ramach swojej codziennej działalności zawodowej.

 

prof. dr hab. inż. Teresa Jędrzejewska - Ścibak

dr inż. Jerzy Sowa

 

[powrót do VI konferencji], [otwarcie], [program], [dzień pierwszy], [dzień drugi],
[publikacje], [wystawcy], [zdjęcia]


Strona główna
Copyright © 2001-2019 Wydział Instalacji Budowlanych, Hydrotechniki i Inżynierii Środowiska, PW. All rights reserved.
Ostatnie uaktualnienie: 04 grudnia, 2001.